سرود پیروزی

آدم های کوچک به یکدیگر می پردازند، آدم های متوسط به وقایع می پردازند، آدم های بزرگ ایده می سازند.

آدم های کوچک به یکدیگر می پردازند، آدم های متوسط به وقایع می پردازند، آدم های بزرگ ایده می سازند.

سرود پیروزی

هر چه موانع سخت تر و جدی تر باشند، لذت تلاش و رسیدن به پیروزی بیشتر است.

پیوندها

بازتاب رفتار ما

وَلَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَ لِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَی‏ رَبِّهِم مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ (1)

Quran قرآن


و به (معبود) کسانی که غیر خدا را می‏ خوانند ناسزا نگویید که آنان نیز از روی جهل و دشمنی به خداوند ناسزا می‏ گویند.
ما این گونه عمل هر امّتی را برایشان جلوه دادیم.
سپس بازگشت آنان به‏ سوی پروردگارشان است،
پس خداوند آنان را به آن چه می‏ کردند خبر می‏ دهد.

angry عصبانی


نکته ها :

خداوند، انسان را چنان آفریده که چه کارهای خوب و چه کارهای بد، کم‏ کم در روح او تأثیر گذاشته و به آن ها عادت می‏ کند. از این رو، زینت‏ دادن کارها گاهی به خدا نسبت داده شده، «زَیَّنّا»، که خالق این تأثیر است،

و گاهی به شیطان نسبت داده شده که از طریق وسوسه و وعده، زشت‏ ها را زیبا جلوه می‏ دهد. «زیّن لهم الشّیطان» (2)

حضرت علی علیه السلام در جنگ صفّین به سربازان خود توصیه می‏ کرد که به پیروان معاویه دشنام و ناسزا نگویند، بلکه سیمای آنان را مطرح کنند که بهتر از دشنام است. (3)

امیرالمؤمنین علی‏ علیه السلام فرمودند: از مصادیقِ دشنام به خدا، دشنام به ولیّ خداست. (4)

حساب لعن و نفرین و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست.

لعن و برائت که در آیات دیگر قرآن از سوی خداوند اعلام شده، در واقع بیانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشرکان است که بیزاری خود را از راه آنان اعلام می‏ کنیم. «لعنة اللّه علی الظالمین» (5)، «برائة من اللَّه...» (6)



قرآن Quran


پیام ها :
1- احساسات خود را نسبت به مخالفان کنترل کنیم و از هرگونه بد دهنی و ناسزا بپرهیزیم. «لاتسبّوا»

2- به بازتاب برخوردهای خود توجّه کنیم. «لاتسبّوا... فیسبّوااللَّه»

3- با فحش و ناسزا، نمی‏ توان مردم را از مسیر غلط باز داشت. «لا تسبّوا»

4- ناسزاگویی، عامل بروز دشمنی و کینه و ناسزا شنیدن است. «لاتسبّوا... فیسبّوا... عَدْواً»

5 - دشنام، یا نشانه نداشتن منطق است، یا نداشتن ادب و یا صبر. (مسلمان با پرهیز از ناسزا، باید نشان دهد که صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تسبّوا»

6- هر کاری که سبب توهین به مقدّسات شود، حرام است. «فیسبّوا اللَّه»

7- استفاده از حربه‏ ی دشنام و ناسزا، در "نهی از منکر" و "تبلیغات" و "مناظرات" ممنوع است. «لاتسبّوا»

8 - کاری که سبب کشیده‏ شدن دیگران به گناه و حرام می‏ شود، حرام است. (7) «لاتسبّوا... فیسبّوا»

9- گاهی انسان ناخودآگاه در گناه دیگران شریک می‏ شود، آنجا که مقدّمات گناه دیگران را فراهم کند. «فیسبّوااللَّه»

10- از سنّت‏ های الهی، زیبا جلوه کردن اعمال امّت‏ ها در نظر آنان است. «زیّنا لکلّ اُمّة عملهم» (هر اُمّتی اعمال خود را هر چند نا حق باشد، زیبا می‏ پندارد)

11- جلوه ‏نمایی و زیبا دیدن، نشانه‏ ی حقانیّت نیست. «زیّنا لکل اُمّة عملهم»

12- آگاه کردن مردم از کرده ‏های خویش در قیامت، از شئون ربوبیّت الهی است. «الی ربّهم مرجعهم فینبّهم...»






http://www.alawfa.com/AyatImages/6_108.gif

 



1) انعام، 108.
2) انعام، 43.
3) نهج‏ البلاغه، کلام 206.
4) تفسیر المیزان.
5) هود، 18.
6) توبه، 1.
7) تفسیر مجمع‏ البیان.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی