سرود پیروزی

آدم های کوچک به یکدیگر می پردازند، آدم های متوسط به وقایع می پردازند، آدم های بزرگ ایده می سازند.

آدم های کوچک به یکدیگر می پردازند، آدم های متوسط به وقایع می پردازند، آدم های بزرگ ایده می سازند.

سرود پیروزی

هر چه موانع سخت تر و جدی تر باشند، لذت تلاش و رسیدن به پیروزی بیشتر است.

پیوندها

زن غربی را آزاد کنید

نگاهی به تاریخ حقوق زن در اروپا



در اروپا از قرن 17 به بعد به نام حقوق بشر زمزمه هائی آغاز شد. نویسندگان و متفکران قرن 17 و 18 افکار خود را درباره حقوق طبیعی و فطری‏ و غیر قابل سلب بشر با پشتکار عجیبی در میان مردم پخش کردند. ژان ژاک‏ روسو و ولتر و منتسکیو از این دسته از متفکران و نویسندگانند. اولین‏ نتیجه عملی که از نشر افکار طرفداران حقوق طبیعی بشر حاصل شد این بود که‏ در انگلستان یک کشمکش طولانی میان هیئت حاکمه و ملت بوجود آمد. ملت‏ موفق شد در سال 1688 میلادی پاره ای از حقوق اجتماعی و سیاسی خود را طبق‏ یک اعلام نامه حقوق پیشنهاد کنند و مسترد دارند (ترجمه تاریخ البرماله‏ جلد 4 صفحه 366).

نتیجه علمی بارز دیگر شیوع این افکار در جنگ های استقلال آمریکا علیه‏ انگلستان ظاهر شد. سیزده مستعمره انگلستان در آمریکای شمالی در اثر فشار و تحمیلات زیادی که بر آنها وارد می شد سر به طغیان و عصیان بلند کردند و بالاخره استقلال خویش را بدست آوردند.

 

در سال 1776 میلادی کنگره ای در فیلادلفیا تشکیل شد که استقلال عمومی را اعلان و اعلامیه ای در این زمینه منتشر کرد و در مقدمه آن چنین نوشت:

"جمیع افراد بشر در خلقت یکسانند و خالق به هر فردی حقوق ثابت و لا یتغیری‏ تفویض فرموده است. مثل حق حیات و حق آزادی، و علت غائی تشکیل‏ حکومت ها حفظ حقوق مزبور است و قوه حکومت و نفوذ کلمه او منوط به رضایت ملت خواهد بود ..." (ترجمه تاریخ البرماله جلد 5 صفحه 234).

اما آن که به نام اعلامیه حقوق بشر در جهان معروف شد آن چیزی است که پس‏ از انقلاب کبیر فرانسه به نام اعلان حقوق منتشر شد. این اعلامیه عبارت است‏ از یک سلسله اصول کلی که در آغاز قانون اساسی فرانسه قید شده و جزء لاینفک قانون اساسی فرانسه محسوب میشود. این اعلامیه مشتمل است بر یک‏ مقدمه و هفده ماده .

ماده اول آن اینست:

"افراد بشر آزاد متولد شده و مادام العمر آزاد مانده و در حقوق با یکدیگر مساویند ..."

در قرن 19 تحولات و افکار تازه ای در زمینه حقوق بشری در مسائل اقتصادی‏ و اجتماعی و سیاسی رخ داد که منتهی به ظهور سوسیالیسم و لزوم تخصیص منافع‏ به طبقات زحمتکش و انتقال حکومت از دست سرمایه دار به دست کارگر گردید. تا اوایل قرن بیستم هر چه در اطراف حقوق بشر بحث شده است مربوط است‏ به حقوق ملت ها در برابر دولت ها و یا حقوق طبقات رنجبر و زحمتکش در برابر کارفرمایان و اربابان.


در قرن بیستم برای اولین بار مسئله "حقوق زن" در برابر حقوق مرد عنوان شد، انگلستان که قدیم ترین کشور دمکراسی به شمار می رود فقط در اوایل‏ قرن بیستم برای زن و مرد حقوق مساوی قائل شد. دول متحده آمریکا با آن که‏ در قرن هجده ضمن اعلان استقلال، به حقوق عمومی بشر اعتراف کرده بودند در سال 1920 میلادی قانون تساوی زن و مرد را در حقوق سیاسی تصویب کردند و همچنین فرانسه در قرن بیستم تسلیم این امر شد .

به هر حال در قرن بیستم گروه های زیادی در همه جهان طرفدار تحول عمیقی در روابط مرد و زن از نظر حقوق و وظایف گردیدند. به عقیده این ها تحول و دگرگونی در روابط ملت ها با دولت ها و روابط زحمت کشان و رنجبران با کارفرمایان و سرمایه داران، مادامی که در روابط حقوقی مرد و زن اصلاحاتی‏ صورت نگیرد وافی به تأمین عدالت اجتماعی نیست .

از این رو برای اولین بار در اعلامیه جهانی حقوق بشر که پس از جنگ‏ جهانی دوم در سال 1948 میلادی ( 1327 هجری شمسی ) از طرف سازمان ملل متحد منتشر شد در مقدمه آن چنین قید شد :

"از آن جا که مردم ملل متحد ایمان خود را به حقوق بشر و مقام و ارزش‏ فرد انسانی و تساوی حقوق مرد و زن مجدا در منشور اعلام کرده‏اند ..."

تحول و بحران ماشینی قرن نوزدهم و بیستم و به فلاکت افتادن کارگران و به خصوص زنان بیش از پیش سبب شد که به موضوع حقوق زن رسیدگی شود. در تاریخ البرماله جلد 6 صفحه 328 می نویسد :

"تا زمانی که دولت ها به احوال کارگران و طرز رفتار کارفرمایان با آن‏ طبقه توجه نداشتند سرمایه داران هر چه می‏خواستند می کردند ... صاحبان‏ کارخانه ها زنان و کودکان خردسال را با مزد بسیار کم به کار می گماشتند و چون ساعات کار ایشان زیاد بود غالبا گرفتار امراض گوناگون می شدند و در جوانی می مردند"

 

این بود تاریخچه مختصری از نهضت حقوق بشر در اروپا. چنان که می دانیم‏ همه مواد اعلامیه های حقوق بشر که برای اروپائیان تازگی دارد در 14 قرن پیش در اسلام پیش بینی شده و بعضی از دانشمندان‏ عرب و ایرانی آن ها را با مقایسه به این اعلامیه ها در کتاب های خود آورده اند. البته اختلافاتی در بعضی قسمت ها میان آن چه در این اعلامیه ها آمده با آن چه اسلام آورده وجود دارد و این خود بحث دلکش و شیرینی است .

از آن جمله است مسئله حقوق زن و مرد که اسلام تساوی را می پذیرد اما تشابه‏ و وحدت و یک نواختی را در زمینه حقوق زن و مرد نمی‏پذیرد.

 

 

»»»   دانلودکتاب " نظام حقوق زن در اسلام "   «««

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی